Pages

Renungan...

Followers

assalamu alaikum Pictures, Images and Photos

Sunday 20 May 2012

Mengapa mesti marah...?

Ahad 20 Mei 2012

Salam Cemerlang untuk semua...moga kehadiran hari Ahad permulaan kita memulakan tugas rasmi membuahkan kerja buat yang berkualiti serta mampu melonjakkan prestasi yang baik dalam kerja buat kita. so...tajuk entri kali ini Mengapa mesti marah...? kalau sememangnya kita patut marah...marahlah sepuas-puasnya...sebab kita akan luahkan segala yang tersurat itu sekali gus...selebihnya jangaanlah marah kita menyebabkan ada pihak yang berkecil hati....marah yang positif serta menegur tapi dalam masa yang sama cuba control suara agar kemuncaknya tidak mendatangkan impak kepada mangsanya....

Sebagai orang yang beriman ada langkah-langkah yang positif yang perlu kita kuasai dalam menangani situasi ini agar kita dipandang seorang yang mempunyai tahap kesabaran yang tinggi sesuai dengan tahap ilmu yang ada pada kita...so di bawah ini sedikit panduan sebagai kawalan kemarahan kita dari membuak-buak...

Di antara langkah yang perlu kita hadapi untuk menghilangkan marah ialah :
a) Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s. w. t akan segala tindak-tanduk kita. Allah memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadab kita.
b) Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.
c) Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.
d) Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang yang anda marahi.
e) Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah. Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang jikalau anda di dalam keadaan yang marah.
f) Apabila datang marah, banyakkan baca Ta’awwuz ( A’uzubillahi minas Syaitanirrajim )kerana marah itu datangnya daripada syaitan.
g) Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu kerana wudhu dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.
h) Jikalau tidak boleh hilang marah dengan hal tersebut di atas, hendaklah tidur. Kerana ianya akan meredakan perasaan marah apabila bangkit daripada tidur
i) Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah?







1 comment:

  1. semua orang akan marah..jika sesuatu perkara yg dibangkitkan mmg menimbulkan kemarahannya...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...