Pages

Renungan...

Followers

assalamu alaikum Pictures, Images and Photos

Thursday 3 May 2012

Kesihatan Yang baik...


 Rabu 3 Mei 2012.

 Salam untuk semua. Posting kali ini mengenai kesihatan yang baik dan patut diamalkan oleh sesiapa sahaja yang merasakan diri mereka berada dalam zon ingin menjaga kesihatan.

1.   Minumlah air sebanyak mungkin dengan kadar 8 gelas sehari  kerana  badan kita memerlukan  75% air yang lebih berfungsi untuk melindungi organ-organ utama dalam badan kita. Seperti otak kita memerlukan 90% air dan tidak mustahil jika sekiranya kita mengalami sakit kepala kerana kekurang air dalam badan kita sendiri. Setiap hari badan kita kehilangan 1.7 liter air melalui pepeluhan, penafasan dan perkumuhan.

2.  Senaman- senaman merupakan aktiviti fizikal yang patut diamalkan selama 20 minit sehari sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Sebenarnya senaman ini penting untuk menguatkan jantung dan tulang terutama kepada kaum wanita.

3.  Nutrien yang mencukupi dalam badan adalah penting dalam memastikan badan kita sihat sentiasa.Badan kita memerlukan Vitamin,protein dan Mineral supaya badan dapat berfungsi dengan baik.Tubuh  kita bergantung penuh kepada apa yang kita makan setiap hari.Bagi menambahkan nutrient yang tidak mampu kita makan,bolehlah diambil makanan tambahan dalam bentuk tablet sebagai inisitif bagi memenuhi kecukupan nutrient dalam badan kita.

P/S: antara tips yang perlu dan patut diamalkan mengikut keperluan badan kita. Kesihatan yang baik adalah berpunca dari sikap dan pemakanan  kita sehari-hari. Cegah sebelum parah. Amalkan makanan seimbang.Insyaallah kita akan sihat dengan mengucapkan  syukur kepada Allah dengan apa yang telah dikurniakan kepada kita.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...