Pages

Renungan...

Followers

assalamu alaikum Pictures, Images and Photos

Sunday 4 March 2012

Semut dan Merpati

Ahad 4 Mac 2012

Petikan 1

Baca petikan cerita di bawah ini. Beri lawan pada perkataan yang berwarna dalam petikan ini:

Pada suatu hari, cuaca agak mendung. seekor semut telah terjatuh ke dalam sungai.Ia tidak dapat menyelamatkan diri."Oh Tuhan! Selamatkanlah aku,Tolong!,tolong!" jeritnya. Tiba-tiba seekor merpati yang sedang terbang terpandang akan semut.Ia merasa sangat kasihan.

"kasihah semut itu! Bagaimana aku hendak menolongnya?"bisiknya.Kemudian ia hinggap di sebatang pokok lalu memetik sehelai daun daripada pokok itu. Ia terus melemparkannya berhampiran semut.semut segera memanjat ke atas daun itu.Ia akhirnya terselamat.

"Terima kasih! Banyak-banyak" katanya seambil menangis."Saya berharap akan dapat membalas jasamu ini suatu hari nanti."Beberapa hari kemudian, semut ternampak seorang pemburu.Dia mengacukan sepucuk senapang ke arah merpati. Dia hendak menembaknya.

Semut masih ingat akan pertolongan merpati kepadanya tempoh hari."Bagaimana caranya aku hendak menolong merpati itu?" Katanya sendirian.Kemudian dia mendapat satu akal.Dengan segera ia merayap memanjat kaki pemburu itu. Semasa lelaki itu hendak menembak,ia menggigit kaki lelaki itu dengan kuat..

Gigitan itu menyebabkan pemburu itu mengalami kesakitan di kakinya.Dia tidak jadi untuk melepaskan tembakan. Merpati terselamat."Kamu adalah semut yang pintar dan baik hati," bisiknya di dalam hati lalu terbang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...