Pages

Renungan...

Followers

assalamu alaikum Pictures, Images and Photos

Tuesday 24 April 2012

Makanan Seimbang..

24 April 2012

Salam Selasa untuk semua . Hari ini dalam pengajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, kita sudah belajar kepentingan makanan seimbang untuk badan kita sendiri.Mengapa kita mesti makan makanan seimbang? Jawapan ini ada di sini.Makanan seimbang merupakan makanan yang harus dimakan untuk memastikan tubuh badan seseorang berfungsi dengan normal. Makanan seimbang seharusnya memberikan kita tenaga. makanan yang mencukupi, karbohidrat, protein dan lemak secara optimum, kandungan fiber yang mencukupi dan kandungan bahan galian, vitamin dan asid lemak.

Makanan yang memberi tenaga dapat membina badan, dan dapat menjauhi kita daripada mendapat penyakit. Amalan pemakanan sihat adalah satu faktor yang penting ke arah kesihatan sekeluarga dan seharusnya dipupuk dari rumah. Selain daripada menyelerakan dan mampu dibeli, makanan yang dikongsi bersama sekeluarga mestilah berkhasiat dan sihat. Makanan seimbang seharusnya memberi :

i. Tenaga makanan yang mencukupi
ii. Karbohidrat, protein dan lemak secara optimum.
iii. Kandungan fiber yang mencukupi
iv. Kandungan bahan galian, vitamin dan asid lemak.

Makanan ini terdiri dari tiga kumpulan iaitu makanan yang memberi tenaga, menjauhi dari penyakit dan membina sel-sel dan tisu tubuh.
 Piramid Makanan

2 comments:

  1. Sangat bagus mengamalkan makanan seimbang...nice info.Tq for sharing.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih...datanglah lagi berkunjung ya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...