Jumaat 22 Feb.2013
Muzik sememangnya sinonim dan
juga telah menjadi sebahagian daripada budaya
dalam masyarakat Malaysia. Kanak-kanak secara semulajadinya cukup
cepat terangsang kepada bunyi muzik yang mereka dengari. Lazimnya juga kanak-kanak akan merasa selesa
melahirkan ekpresi melalui muzik, irama dan ton yang merupakan asas-asas dalam
pendidikan muzik.
Menurut Falsafah Pendidikan Negara
(FPN), pendidikan harus memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmonis dari segi intelek, rohani dan
jasmani. Penglibatan pelajar dalam kegiatan muzik akan memelihara aspek
perasaan, kreativiti, nilai estetika, memperkembangkan kecerdasan mental,
psikomotor dan nilai sosiolisasi.
Pada
tahun 1983, Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) telah diimplimentasikan di
seluruh negara dan mata pelajaran muzik telah diwajibkan untuk semua murid
sekolah rendah bermula dari tahun satu. Pada tahun 1989 sebagai kesinambungan
program KBSR, KBSM (Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah) telah dilaksanakan di
semua sekolah menengah. Malangnya, mata pelajaran muzik tidak termasuk dalam
KBSM pada masa itu kerana sebabkan masalah kekurangan tenaga pengajar muzik.
Tetapi pada tahun 1996 kesedaran tentang kepentingan muzik mula timbul dan
beberapa buah sekolah menengah di Malaysia telah dipilih sebagai sekolah
perintis mata pelajaran muzik KBSM.
Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) yang dilaksanakan secara berperingkat bermula tahun
2011memuatkan Kurikulum Muzik Sekolah Rendah yang merupakan program pembelajaran untuk enam
tahun persekolahan dari tahun satu hingga tahun enam. Kandungan ini disusun
berasaskan modul kurikulum berikut:
i. Pengalaman Muzikal
ii. Penghasilan Muzik
iii. Apresiasi Muzik
iv. Membaca dan Menulis
Notasi Muzik
Kanak-kanak
pada umumnya sangat kreatif. Sepanjang
mereka berada di sekolah mereka bukan sahaja hanya berkebolehan melahirkan
fikiran dan perasaan melalui bahasa yang berkesan tetapi berkemampuan
melahirkan perasaan-perasaan yang mereka alami seperti bahagia, marah, sedih,
takut, kecewa dan lain-lain lagi melalui media seni halus dan kraf serta muzik.
Jika diberi satu bimbingan yang betul oleh guru, kanak-kanak akan terangsang
untuk menunjukkan daya imaginative dan kreativiti dengan pelbagai cara
mengunakan pelbagai alatan dan bahan. Menyedari hakikat ini maka menjadi
tanggungjawab guru prasekolah untuk menyediakan ruang dan peluang untuk
kanak-kanak prasekolah agar mereka dapat meluahkan emosi mereka dengan cara
yang lebih terkawal iaitu melalui pengalaman mendengar, bermain, menyanyi dan
bergerak mengikut rentak dan alunan muzik.Muzik dapat memberi kesan yang
positif kepada perkembangan kognitif seperti peningkatan minda dan boleh
memberi sebab serta memperkayakan persekitaran rangsangan seperti penggunaan
deria motor kanak-kanak.Kanak-kanak yang aktif atau terlibat secara langsung
dalam muzik akan dapat:
- Menguasai kemahiran membaca dan matematik dengan baik apabila mula memasuki alam persekolahan.
- Menumpukan perhatian dan boleh mengawal pergerakan motor.
- Bermain dengan baik dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
- Kanak-kanak dapat menikmati kepuasan diri dengan rakan Dengan menikmati muzik bersama rakan kanak-kanak akan mempunyai sifat kepunyaan terhadap kumpulannya.
- Kanak-kanak akan hilang sifat malu apabila bersama dalam kumpulan.
- Muzik membuatkan kanak-kanak berasa seronok.
- Kanak-kanak dapat meningkatkan pengalaman dan dapat merasa seronok .
No comments:
Post a Comment