Pages

Renungan...

Followers

Monday, 25 June 2012

NUTP minta semak pangkat guru kanan...

Isnin 25 Jun 2012

Salam untuk semua...moga dirahmati...lama tidak berposting di sini....kering idea n banyak kerja sekolah yang terpaksa disiapkan dalam detik waktu cuma....yang pasti ketika redah web KPPK terjumpalah artikal ini untuk dikongsi bersama..kesahihan sumber di sini 

Sudah sampainya KPPK menilai balik dan cuba mencari titik persamaan kepada semua guru kanan yang pangkat mereka sama dengan guru lain sedangkan mereka sudah naik pangkat dan tanggungjawab juga sudah berubah...so pengiktirafan kepada di orang perlu demi memartabatkan profession mereka....


KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu kerajaan menyemak semula kenaikan pangkat daripada Gred DGA32 kepada DGA34 membabitkan kira-kira 10,000 guru kanan yang bertugas melebihi 10 tahun.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata perkara ini perlu diperhalusi kementerian Pelajaran bagi memastikan guru yang sudah lama bertugas dapat menikmati kenaikan pangkat setimpal dengan perkhidmatan mereka.
Beliau berkata, langkah kerajaan memendekkan tempoh kenaikan pangkat daripada gred DGA32 kepada DGA34 daripada 10 tahun kepada lapan tahun mengundang sedikit rasa kurang senang di kalangan guru kanan.

“Dulu kenaikan pangkat daripada DGA32 kepada DGA34 bagi lepasan diploma dan DG41 kepada DG44 bagi lepasan ijazah mengambil masa 10 tahun, tetapi kini dikurangkan kepada lapan tahun.
“Ini menjadikan guru baru melalui proses kenaikan yang cepat berbanding guru lama sedangkan guru yang bertugas sekitar 10 ke 15 tahun baru mendapat kenaikan daripada gred DGA32 kepada DGA34. Ini membuatkan sebilangan mereka tidak puas hati. Jadi saya rasa perkara ini perlu diberi perhatian bagi memastikan semua pihak gembira.

“Jadi NUTP mencadangkan guru kanan yang sudah bertugas lebih 15 tahun ini diberi kenaikan gaji setiap tiga tahun selepas mereka dinaikkan gred,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran mengumumkan kenaikan pangkat kira-kira 24,053 guru selepas memenuhi syarat tempoh perkhidmatan mulai Jun ini, membabitkan 15,831 guru lepas diploma dan 8,222 guru lepasan siswazah.
Keputusan kerajaan itu menyaksikan guru lepasan diploma hanya memerlukan lapan tahun untuk naik dari DGA29 kepada DGA32, lapan tahun dari DGA32 kepada DGA34 dan lima tahun dari DGA34 kepada DGA38.

Hashim berkata, adalah tidak adil bagi guru yang sudah sekian lama bertugas menikmati kenaikan seperti mana guru baru dan perkara ini seharusnya mendapat perhatian serius kerajaan.
“Ada guru kanan ini terpaksa mengambil masa lebih 10 tahun ini naik dari gred DGA29 kepada DGA32, sudah tentu ini akan menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan mereka jika angka gaji mereka sama dengan guru baru, lagi pun kebanyakan guru ini juga sudah hampir tempoh bersara,” katanya.

Wednesday, 13 June 2012

Etika Berpakaian Guru...

 Rabu 13 Jun 2012

Salam Ceria untuk semua....selamat berposting kembali....seperti biasa entry yang ingin dipaparkan lebih menjurus kepada pekeliling yang meminta semua penjawat awam berpakaian seperti yang disarankan ketika berada di pejabat. Pekeliling ini menetapkan kaedah dan tatacara yang betul berpakaian semasa berurusan secara rasmi.Maka sebagai penjawat awam kita semestinya mematuhi etika ini bagi melambangkan keperibadiaan kita sebagai pekerja yang berperlembangaan. Sebenarnya satu peringatan yang baik dari PPD Daerah Ulu kinta,Perak.

Salam 1Malaysia

Kepada :

Pengetua & Guru Besar
Sekolah-Sekolah Daerah Kinta Utara

Tuan,

ETIKA BERPAKAIAN PENJAWAT AWAM KETIKA BERTUGAS

Dengan hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

2. Akhir-akhir ini terdapat segelintir guru dan kakitangan sokongan yang tidak mematuhi Etika Berpakaian Penjawat Awam ketika bertugas, menghadiri mesyuarat, taklimat dan sebagainya.

3. Sehubungan itu dipohon jasa baik tuan agar memaklumkan perkara ini kepada guru-guru dan kakitangan sokongan di bawah pentadbiran tuan agar mematuhi perkara tersebut.

4. Bersama-sama ini disertakan edaran Etika Berpakaian Penjawat Awam (klik di sini) sebagai rujukan dan sila pastikan guru-guru dan kakitangan sokongan tuan mematuhinya.

Sekian, untuk makluman dan tindakan.


AHAMAD SHAKER B. LAZIM
Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah
b/p Pegawai Pelajaran Daerah

Wednesday, 6 June 2012

Tips menjadi anda seorang yang cemerlang...

Rabu 6 Jun 2012

Salam Rabu dan salam sejahtera untuk semua....lama tidak update blog..banyaknya kerja yang terpaksa disiapkan...tanda kertas periksa,cari kertas periksa di sekolah...yang sedihnya satu bungkus lagi tidak dapat dikesan...manalah bebudaknya letaknya...entahlah bermakna buka sekolah ni terpaksa buat siasatan kat manalah dia orang ni campaknya.....

Entry petang ni...macam mana nak jadi pelajar yang cemerlang dalam acuan kita sendiri...agar kita mampu setanding dengan mereka yang sudah maju dan berkemampuan dan sudah terbukti mereka memang cemerlang.......

Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:

1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
-1. kita ingat 10 % apayang dibaca
-2. kita ingat 20% apa yang didengar
-3. kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
-4. kita ingat 70% apa yang dicakapkan
-5. kita ingat 90% setelah dipraktikkan
3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
5. Belajar dalam persekitaran kondusif.

Friday, 1 June 2012

Tutup ke tidak ni...

Jumaat 1 Jun 2012

Salam Cemerlang untuk semua.....lama tidak update blog..bila blog ada dua ni payah skit nak handle....belum lagi orang lelaki yang kahwin dua..macam mana dia handle rumah tangga supaya nampak happy n bahagia aje...atau pun pandangan luar tidak menggambarkan apa yang berlaku di dalamnya....

So...sebenarnya blog ini dibangunkan sebagai memenuhi tugasan assigment yang diamanahkan untuk sem ini...bila markah dah dapat(markah penuh) bermakna fungsi blog ini sedikit terabai...just formatnya pun banyak yang lari dari tugasan ...tidak skemalah maksudnya...main cacamerba je artikalnya...tapi masih ada infomasi terkini....rasa2 di hati nak tukar tajuk n biodata sendiri biar rahsia skit....pahtu nak tulis nama sekolah sebagai altanatif untuk memaparkan aktiviti yang berlaku di sekolah....serta masukkan kertas kerja,fail persatuan, takwim persatuan sebagai blog rujukan untuk semua kaum guru....rasanya banyak pahala sebab kita berkongsi idea dengan guru-guru di luar sana.....Apa macam setuju ke tidak?

Sayang pulak nak tutup akuan kerana sudah ramai follower dan mereka juga sering ke sini untuk mendapatkan info...ditambah lagi dengan assesorinya yang cantik(perasan pulak) nak membangunkannya memerlukan kemahiran,masa , idea dan kreativiti... tu yang sedihnya....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget